Onderzoek naar organisatiecultuur & werkstandaarden
Op zoek naar een grondige analyse van uw organisatie en duidelijke, uitvoerbare aanbevelingen?

Scholen verzamelen veel data over het functioneren van de organisatie: inspectierapportages, (vrijwillige) audits, tevredenheidspeilingen etc. Op basis van deze data worden werkgroepen gevormd, actieplannen geschreven en geëvalueerd. Dit is noodzakelijk en vaak wordt er binnen de organisatie ook getoetst of dit cyclisch en nauwkeurig gebeurt.
In deze rapportages en plannen draait het vaak om onderwijsinhoud en het primaire proces: wat gebeurt er daadwerkelijk in de klassen?
Hoewel dit natuurlijk het uiteindelijke doel van onderwijs is, richt Onderwijsbureau Jelle zich in de organisatie vooral op het secundaire proces. Voldoet de school, het professionele systeem, de werkwijze, de kwaliteitszorg, het team en het individuele personeelslid aan de voorwaarden om al die actieplannen en verbetertrajecten goed in te zetten? Kortom: is er voldaan aan belangrijke voorwaarden om tot groei te komen?
Alle onderdelen van de organisatie maken deel uit van het onderzoek. Het geheel van de school is immers meer dan de som van de delen. In de rapportage is aandacht voor de wisselwerking tussen deze delen en worden adviezen geformuleerd om deze wisselwerking optimaal te benutten. Uitgangspunt bij de adviezen: door vereenvoudigen efficiënter werken.
Voordat een opdracht start, worden met de opdrachtgever de opdracht en onderzoeksvragen goed in kaart gebracht. De onderzoeksopzet wordt aangepast naar de situatie en de rapportage zal aansluiten bij de gestelde vraag.

Voorbeelden van onderzoek, analyse en ondersteuning
Een volledig organisatiecultuur-onderzoek op uw school. In een aantal dagen een volledig beeld van de organisatie, de professionele cultuur én een rapportage met aanbevelingen.
Ondersteuning van bestuur, directie of intern begeleider bij het ordenen van informatie, het aanbieden van systemen en het efficienter laten werken van een team. Hierbij wordt antwoord gegeven op vragen als: “Doen we het zo handig, of kan het beter?” en “Ik wil heel graag iets bereiken, hoe kan dit zo eenvoudig en doelmatig mogelijk?”.
Een analyse van de werkstandaarden op administratief gebied. Worden medewerkers met de bestaande systemen en afspraken in staat gesteld om te doen wat van hen gevraagd wordt?