Onderwijskundig (praktijk)onderzoek

Hoe vertaal je wetenschappelijke kennis naar de onderwijspraktijk?

Onderwijsbureau Jelle kan op diverse manier bijdragen aan (wetenschappelijk en praktijk)onderzoek. De opdrachten kunnen variëren van meewerken aan onderzoek bij universiteiten en onderzoeksinstituten tot het doen van onderzoek naar interne trainingen in het bedrijfsleven.  

Wat de opdracht ook is, het uitgangspunt is hetzelfde: vertalen van bekende inzichten en theorieën naar een antwoord op de gestelde vraag. De vraagstelling en methode worden benaderd vanuit een vooraf opgesteld theoretisch kader. Hiermee wordt de koppeling van de theorie naar de praktijk gemaakt en volgen aanbevelingen die direct in de praktijk toepasbaar zijn. 

Naast de praktijkonderzoeken levert Onderwijsbureau Jelle een  bijdrage aan lopende of nieuwe (semi-) wetenschappelijke onderzoeken. Door nauw verbonden te zijn en te blijven met het onderzoeksveld, blijft de kennis van theorie en methodieken up-to-date. 

Voor bedrijven is het mogelijk om onderzoeksopdrachten af te geven. Dit kan resulteren  in aanbevelingen, maar ook leiden tot (hulp bij) het opzetten van interne trainingsprogramma’s of lespakketten. 

Voorbeelden van (praktijk)onderzoek

Een universiteit voert onderzoek uit naar het effect van een interventie in het voortgezet onderwijs in Nederland. Er zijn extra ‘handen’ nodig voor de dataverzameling en analyse. 

Een schoolbestuur is benieuwd of het invoeren van het nieuwe beleid het gewenste effect heeft. Er wordt een onderzoek onder al het personeel uitgezet, waarnemingen gedaan op alle scholen en er volgt een bestuursrapportage.

Een stichting wil een lespakket ontwikkelen voor basisscholen om bij te dragen aan maatschappelijke ontwikkeling van leerlingen in het primair onderwijs. De doelen, het materiaal en de kwaliteit worden voor publicatie onder de loep genomen.