CLASS® Observaties

Onderwijsbureau Jelle kan bijdragen aan de kwaliteit van uw onderwijs door metingen te doen met het CLASS®-observatieinstrument

Het Classroom Assessment Scoring System (CLASS®) is een hulpmiddel voor het observeren van interacties tussen de pedagogisch medewerkers of leerkracht(en) en kinderen. Het is gebaseerd op onderzoek dat aantoont dat interacties tussen de volwassenen en kinderen het meeste bijdragen aan de onderwijskwaliteit. Het uitgangspunt van het CLASS®-instrument is dat effectieve pedagogisch medewerkers en leerkrachten kinderen betrekken en betrokken houden. Effectieve interacties ondersteunen ook de ontwikkeling van diverse leervaardigheden van kinderen, waaronder aandacht en doorzettingsvermogen. Door gebruik te maken van het CLASS®-instrument is het mogelijk om te sturen op effectieve interacties die zorgen voor betere academische en sociale resultaten bij kinderen. 

Het CLASS®-instrument richt zich op de proceskwaliteit in de groep. De kwaliteit van de emotionele ondersteuning, het klassenmanagement en de ondersteuning voor instructie wordt gemeten. Dit staat los van de structurele kwaliteit (de methode, het aanbod en faciliteiten op de locaties). De proceskwaliteit is voorwaardelijk voor de structurele kwaliteit. Tijdens de observaties wordt niet specifiek op leerlingen of volwassenen gelet, maar is de gehele beleving in de groep onderwerp van het onderzoek.

In de Nederlandse context wordt CLASS® veel ingezet om te onderzoeken of de educatieve proceskwaliteit op VVE-locaties voldoende is om het VVE-aanbod te laten slagen. 

Observaties zijn mogelijk op individuele locaties, op bestuursniveau of op gemeentelijk niveau.

Interesse? Neem dan contact op.